Raliul Dakar 2024 – Arabia Saudita 05-19 ianuarie
Doar o zi ne mai desparte de startul unei noi editii a Raliului Dakar. Organizatorii au avertizat sportivii ca aceasta este mai dificila editie dintre cele care au fost organizate in Orientul Mijlociu. Este Raliul Dakar cu numarul 46 și cel de al cincilea care se desfasoara in Arabia Saudita.
În perioada 5-19 ianuarie 2024, pe ruta AlUla – Riyadh – Yanbu, sunt programați să fie parcurși în total 7.891 kilometri, dintre care 4.727 kilometri de probă specială. Organizatorii ne promit câteva dintre cele mai spectaculoase locuri din Arabia Saudită, se va merge de la zona cu piatră și canioane din nord, la ”Empty Quarter” (deșertul Rub’al-Khali), unul dintre cele mai puțin explorate locuri de pe Terra, pentru ca în final să se ajungă pe malul Mării Roșii.
Emanuel Gyenes concurează și în acest an cu numărul #34 la clasa Malle Moto, clasa în care sportivii trebuie să se descurce singuri, fără sprijinul unei echipe tehnice. Mani este deja la AlUla, orașul saudit din care se va da startul acestei ediții a Dakar-ului și a avut ieri programate verificările tehnice și administrative. Prologul de mâine va începe la ora locală 08:30 și va avea o probă specială de 27 de km.
Marea noutate a acestei ediții o reprezintă introducerea etapei de 48 de ore, programată în Empty Quarter, chiar în prima săptămână de raliu. În bucla Shubaytah, care începe pe 11 ianuarie, concurenții vor lua startul în proba specială de 584 kilometri și vor rula până la ora 16:00, urmând să se oprească în cel mai apropiat bivuac. Nu vor avea cum să comunice cu cei din exteriorul bivuacului, neavând acces la internet sau telefonie mobilă, – asta înseamnă că nu vor ști unde ce loc ocupă în clasament după prima parte a probei și nici cei îi așteptă cu exactitate în ziua următoare. A doua zi iau startul chiar din bivuac și își continuă traseul către sosire prin marea de dune, având o navigație dificilă, cu multe ”way pointuri” ascunse. Ajunși la sosire, motocicliștii vor fi transportați pe cale aeriană în Riyadh, unde, pe 13 ianuarie, este programată ziua de odihnă.
Piloții de uzină de la clasa Moto vor concura cu roadbook clasic (pe hârtie), toți ceilalți concurenți, inclusiv Mani, fiind obligați începând cu această ediție să utilizeze roadbook-ul electronic. Ediția 2024 va avea la start 146 de motociclete și quad-uri. Favoritul ediției este Campionul Mondial en-titre, argentinianul Luciano Benavides (Husqvarna). Acesta va concura alături Kevin Benavides (KTM), fratele său fiind și câștigătorul Raliului Dakar 2023. Honda mizează pe Tosha Schareina, iar Toby Price va căuta revanșa după Dakar-ul pierdut în 2023 cu doar 43 de secunde.
Primă săptămână de raliu va fi una extrem de dificilă pentru că, pe lângă etapa de 48 de ore, mai include și una maraton. Asta înseamnă că Emanuel Gyenes nu va avea acces la piese de schimb și va trebui să-și menajeze pneurile pe jumătate dintre probele speciale din prima săptămână. A doua parte a raliului va fi una cu un mix de piatră, canioane, nisip, navigație cu capcane, dar cu mai puține dune comparativ cu prima săptămână.
Mult succes Mani!!!
———
Foto Emanuel Gyenes & ASO & @denisjanezic