Motocros european la Buzau

Cea mai asteptata cursa de motocross a anului in Romania s-a desfasurat in weekendul 7-8 iunie la Buzau avand ca organizatori Clubul Extreme Adventure din localitate si Consiliul Judetean Buzau. O cursa complexa, cu etape contand pentru Campionatul European clasele 65cc si 85cc, Campionatul Est-Ecampuropean si Campionatul national, a necesitat conditii de organizare pe masura, organizatorii facand eforturi pentru a oferii conditii de concurs foarte bune.

Prezenta pilotilor din multe tari din estul si sud-estul Europei: Ungaria, Serbia, Macedonia, Bulgaria, Turcia si bineinteles Romania, era un garant al spectacolului pentru public dar si o ocazie de a promova motocrosul romanesc peste hotare. Presedintele juriului Peter Hansen, delegat al FIM – Europe la aceasta cursa, urma sa duca mai departe la forul European garantia ca Romania este o buna organizatoare de competitii europene, mai ales ca Buzaul capatase o buna notorietate dupa ce anii trecuti a organizat cu succes etape de Campionat Mondial de Enduro.

Sambata a fost o zi reusita, pilotii participand in antrenamente si curse de calificari incitante la toate clasele. Pilotii straini s-au aratat superiori la toate clasele judecand dupa timpii pe tura stabiliti la antrenamente.

Fiind foarte multe curse de disputat, programul a inclus in ziua de sambata si doua manse oficiale la clasele MX Quad si MX Amatori+Veterani.

Pillotii de pe quaduri au incantat spectatorii prezenti cu salturile si virajele lor deosebite iar amatorii si veteranii au incantat prin numarul mare la start si dueluri incitante pe toata durata mansei.

Castigator in prima mansa la clasa MX Quad a fost un pilot bulgar care a reusit sa il invinga pe Razvan Irimescu. Totusi, in a doua mansa desfasurata a doua zi, pilotul roman a reusit sa castige obtinand astfel victoria la general.

Mansa intai la Amatori+Veteani a fost castigata tot de un pilot bulgar, Julian Raichev, care a dovedit ca poate oricand sa participle cu pilotii profesionisti, impresionand prin stil si viteza.

Mult asteptata cusa de calificari de la clasa regina, MX1, a adus la start piloti importanti: Adrian Raduta, Mihai Cociu, Mihai Stoichescu (a concurat accidentat), Hristian Iliovski din Macedonia, Todor Totev din Bulgaria. Cu totii au incercat sa stabileasca cel mai bun timp pe tura insa la sfarsitul zilei macedonenanul s-a dovedit a fi cel mai rapid. A doua zi se anunta o batalie mare.

Duminica, ziua a inceput cu cursele oficiale la clasele mici 65cc,85cc si 50cc. Inca o data pilotii straini au fost superiori. Curajosi si tehnici, sareau la toate trambulinele ca si pilotii profesionisti. S-au evidentiat: Hakan Halmi, Ivan Momcil si Julian Georgev la clasa 85cc si Igor Cuharciuc (Mol), Jakob Kristof (HUN), Timus Nikolai (Mol) si Piskor Dominic (CRO) la 65cc.

Mansa inatai la clasa MX2 a fost castigata de Ljubomir Vasev (Bul) dupa o lupta frumoasa cu Rosu Alexandru, Gradinaru Alexandru si Valentin Roglev. Acesta din urma a suferit un accident spectaculos desprinzandu-se gresit la o trambulina, insa a reusit sa revina in cursa.

Urma cea mai importanta cursa, MX1, care in calificarile de sambata nu stabilise un castigator detasat, totul urma sa se stabileasca in curse si mai ales la start. Atmosfera era incarcata, pilotilor in grila da start li se citeau emotiile in gesturi iar fanii de pe margine renuntasera si la arhiprezenta bere pentru un batalia ce urma.

Grila cade, pilotii pleaca spre primul viaraj unde un prim carambol are loc. Adi Raduta iese cel mai “avariat” ramanand incurcat in plasa de la marginea traseului. In al doilea viraj alt carambol, chiar in zona mecanicilor. Toti sar sa descurce motocicletele si pilotii incurcati insa stupoare…, un pilot nu poate fi desprins de o motocicleta cu numarul 77. Numai ca pilotul motocicletei, Mihai Cociu, este in picioare nevatamat. In nebunia creata se dovedeste ca pilotul incarcerat este un bulgar, Todor Totev al carui picior a fost agatat de roata spate a lui Mihai si tras sub bascula, intre roata si bratul drept; ceva aproape imposibil. Se da steag rosu si gata, haosul ia locul spectacolului. SMURD, agenti ISU, agenti de la Jandarmerie, oficiali ai cursei, spectatori, toti se ingramadesc insa nimeni nu stie cum sa scoata piciorul bietului bulgar care tipa de dureri. Se scoate axul rotii dar in zadar, cineva a adus o ranga J, altul are idea taiarii spitelor, insa cel mai practic s-a dovedit clestele pneumatic de la echipa de descarcerare ISU. Pilotul a fost trimis la spital cu SMURD iar motocicleta cu bascula taiata la boxa tehnica. Si de aici practic ziua s-a incheiat. A urmat o ora de negociari si parlamentari unde punctul de vedede al unui intransigent director de cursa bulgar (supervizor pe cursa de est-european, cea in care avusese loc accidentul) a fost cel ce a distrus concursul. A decis anularea curselor est-europene practc fara motiv. A fost un accident insa motocrosul e plin de accidente si nu se anuleaza cusele. Apoi s-a urca in masina si a plecat acasa. Odata cu el si majoritatea pilotilor (bulgari) implicati in cursa est-europeana. Ce sa intelegem?

Spectatorii, nemultumiti de decizie, au fost nevoiti sa urmareasca mansa a doua din concursul european 65cc si 85cc cu pilotii care au decis ca vor sa mai participle. De asemenea s-a mai concurat si pentru campionatul intern, tot cu pilotii care au dorit acest lucru.

Practic spectacolul si asteptarile fanilor au fost schingiuite de o decizie aberanta.

Au urmat curse lipsite de interes unde numai duelul lui Alexandru Gradinaru cu turcul Galip Baysan a mai tinut putinii spectatori ramasi la traseu, cu sufletul la gura. Felicitari lui Alexandru pentru Victoria muncita.

Ziua s-a incheiat cu cursa de MX Amatori+Veterani, contand pentru campionatul intern, unde Gagyi Peter si Alpar Rakossy s-au duelat pe tot parcursul mansei, in final experienta lui Peter dovedindu-se castigatoare.

Astfel s-a incheiat o cursa cu mult potential de spectacol care a trecut practic de la extaz la agonie datorita unei decizii nefondate.

Merita felicitati inca o data organizatorii si sponsorul principal Auto Rola pentru efortul depus si pentru dorinta de a aduce inca o cursa importanta la Buzau.

Urmariti calendarul copetitiei interne pentru urmatoarele etape pe www.frm.ro

Vezi rezultate —> http://www.frm.ro/category/motocros/rezultate-motocros/

Articol: Bogdan Diaconu

Foto: Andrei Gemes, vezi galerie foto —> http://www.frm.ro/foto/?album=2&gallery=46

http://www.frm.ro/foto/?album=2&gallery=48

http://www.frm.ro/foto/?album=2&gallery=49