EnduRoMania – scurtă prezentare

            Iniţiată in anul 1995 su sprijinul UE şi în special al Landului German NRW, EnduRoMania este în actualitate una din cele mai cunnoscute manifestări a Turismului Activ, Sportiv şi de Aventură (TASA) din ţară cu 125 de evenimente internaţionale derulate pînă la sfârşitul anului 2013, la care au participat mii de turişti din 19 ţări.

 

            EnduRoMania este un concept unic şi simplu, în care se pune accentul pe promovarea turistică a regiunii în care se desfăşoară, respectiv zona de sud-vest a ţării (Classic EnduRoMania) şi a celorlalte obiective turistice din România (Long Distance EnduRoMania). Latura competiţională este secundară şi diferită de categoriile care se supun regulamentelor Federaţiei Internaţionale de Motociclism (enduro sau raliu).

Nu este vorba de un pachet de servicii în maniera agenţiilor de turism deoarece în cadrul evenimentului organizat, participanţii beneficiază nemijlocit de serviciile oferite prin infrastructura locală a zonei de desfăşurare. EnduRoMania se doreşte a fi o platformă care să servească atât interesele participanţilor cât şi pe cele ale intreprinzătorilor locali care oferă servicii specifice.

Ca ramură sportivă, EnduRoMania este o formă de orientare turistică, în care participanţii folosesc ca mijloc de deplasare motociclete enduro sau touring, ATV-uri (quad-uri), Buggy-uri de tip “Side by Side”, autoturisme 4X4 sau biciclete de tip mountainbike.

În fiecare an, în perioada aprilie-octombrie, se organizează 8-9 întâlniri, în diverse locaţii, unde există condiţii pentru a fi organizate Centrele Logistice. Aici, participanţii beneficiază de cazare şi masă în pensiuni rurale, locuri de campare sau de parcare a rulotei, parcare pentru vehicule şi remorci, asistenţă tehnică şi medicală, punct de informare şi de asistenţă logistică pe toată perioada evenimentului.

Pe un teritoriu de circa maxim de 40000 kmp (200/200 km) se stabilesc circa 80 de Puncte de Control (Check Points), în puncte de interes turistic. În prezent, aceste puncte de control sunt situate pe teritoriul judeţelor Caraş – Severin şi  Mehedinţi. Se evită cu desăvârşire ariile protejate cu toate că există drumuri judeţene care traversează parcuri naţionale sau naturale. Deplasarea se face pe drumurile existente (drumuri naţionale, drumuri judeţene, drumuri comunale, drumuri private deschise circulaţiei publice şi drumuri de exploatare) respectându-se prevederile codului rutier, atât în ceea ce priveşte înregistrarea vehiculelor şi echiparea acestora cât şi cele privitoare la regulile de circulaţie. De aici, se înţelege că nu este permisă deplasarea cu viteze care depăşesc limitele legale şi că nu este nevoie de măsurile speciale specifice altor categorii de competiţii cum ar fi oprirea traficului sau asistenţă din partea poliţiei rutiere.

Participanţii trebuie să se organizeze în echipe de minimum 3 persoane pentru a se descurca mai uşor în cazul unor probleme tehnice sau accidentări. Se recomandă ca limita superioară a numărului membrilor unei echipe să nu depăşească 10 motociclişti iar structura echipei se poate modifica pe durata întâlnirii. Participanţii care s-au înscris solo pot fi cooptaţi într-una din echipele formate. Echipele au la dispoziţie 4 zile şi jumătate pentru a atinge cât mai multe puncte de control. Distanţa şi dificultatea de atingere a acestor puncte de control este diferită şi traseele pot fi liber alese de către participanţi în funcţie de dispoziţie, experienţă şi dotare tehnică. Organizatorii oferă  participanţilor o documentaţie ce cuprinde regulamentul evenimentului, harta zonei, recomandări privitoare la traseele optime, regulile de protecţie a mediului* şi descrierea punctelor de control (inclusiv coordonatele GPS).

Fiecare punct de control are un anumit punctaj în funcţie de dificultate şi distanţa faţă de punctul de întâlnire. Suma punctajelor obţinute prin atingerea diferitelor puncte de control constituie un criteriu de clasament. Se pot acorda puncte bonus echipelor care ajută alte echipe în diverse situaţii, la recomandarea acestora din urmă. Nu există puncte de control obligatorii, nu se cronometrează timpul de parcurgere a traseelor şi nu se fac descrieri detaliate ale acestora (de tip road-book). Este permisă şi chiar recomandată folosirea receptoarelor GPS.

În regiune există o bună acoperire cu semnal GSM astfel că participanţii pot comunica direct din teren cu organizatorii pentru a solicita informaţii suplimentare, asistenţă tehnică, remorcarea sau transportul vehiculelor cu probleme tehnice, ajutor medical şi transport în caz de accidentare sau recomandare şi rezervare pentru cazare în cazul în care echipa doreşte să înnopteze în altă locaţie decât punctul de întâlnire. Pe hărţile pe care participanţii le primesc din partea organizatorilor sunt marcate punctele medicale de prim-ajutor, locurile cu posibilităţi de cazare şi masă, staţii de benzină şi alte servicii de care ar putea avea nevoie pe parcursul deplasării pe teren. În recomandările către participanţi, organizatorii insistă foarte mult pe respectarea atitudinii de fair-play, a comportamentului civilizat şi asupra respectului faţă de natură.

Participanţi la EnduROMania provin din 19 ţări: Germania, Austria, Marea Britanie, Cehia, Elveţia, Polonia, Olanda, Danemarca, Spania, Suedia, SUA, Australia, Slovenia, Grecia, Italia, Franţa, Rusia, Lituania şi bineînţeles Romania.

 

*În documentaţie există reguli şi sfaturi practice preluate atât din FIM – Environmental Code, din FIM Touristic Code cât şi din cele generate de curentul din SUA Tread Lightly ( http://www.treadlightly.org/). Judeţul Caraş-Severin este primul judeţ din Romania, care a emis un Ghid de practicare a Turismului Activ, Sportiv şi de Aventură, în care practicarea Enduroturismului este cea mai elaborată.