De pe crestele muntilor la malul marii, TRANSCARPATIC Rally Raid 2015
TRANSCARPATIC Rally Raid, competitia nascuta din pasiune si-a incheiat stagiatura. Cel mai valoros trofeu, al prieteniei, al respectului, a fost ridicat de pe crestele muntilor si purtat in inimi pina la malul marii cu entuziasm si efort de concurenti, mecanici, arbitri si de toti cei implicati in organizarea si desfasurarea acestui raliu.
Pe durata a 5 zile, intre caldura sufocanta si precipitatiile abundente, concurentii au traversat zone muntoase, vai, zone deluroase, rauri, araturi, campii cu iarba umeda sau noroi care au pus mari probleme atât oamenilor, cât si vehiculelor.
Dincolo de rivalitatile sportive, pe timpul sau in afara cursei a existat o atmosfera placuta, de prietenie si respect. In service-urile sau in locatiile brasovenilor Leonte Mihai, Marius Dobrisan sau Dan Berger s-a lucrat non stop, indiferent de vehicul.
La moto concurenta a fost acerba. Desi nu au avut “sansa” unui navigator, pilotii de la moto au fost cei care au avut cea mai buna rata de respectare a rood book-ului, de orientare in teren si de identificare a reperelor. Dupa dueluri roata la roata, viteze mari pe probele speciale, locul 1 a fost castigat de Vlad Tiglariu, #19 – KTM EXR un pilot venit special pentru acest concurs din Rusia. In clasament a fost urmat de Elvis Rus, #40 – KTM EXC, capitanul echipei GerulaRacing si de Ionut Florea, #15 – KTM.
Iata ce ne-a marturist Vlad Tiglariu la terminarea raliului: “Etapa de la Intorsura Buzaului la Comandau a fost frumoasa. O etapa de mare viteza, printre munti, pe un macadam foarte bun, cu multe viraje extenuante. Am avut noroc de cativa stropi de ploaie care au atenuat efectele prafului ridicat de concurenti. Trecerea pe Oituz spre Onesti a fost superba. Dupa rafalele de ploaie din cursul noptii, in etapa a 4-a am infruntat noroiul pina la Braila. In timpul zilei a iesit soarele iar singurul mod de a descarca rotile de noroi era sa rulezi cu gazul in plin. A fost cea mai solicitanta proba si cea mai lunga a TRANSCARPATIC Rally Raid 2015 dar si cea mai palpitanta. Etapa de pe dealurile Dobrogei s-a desfasurat pe o vreme frumoasa. Praful care se ridica usor iti permitea sa-i vezi pe urmaritori. Vizibilitatea excelenta mi-a permis pe timpul cursei sa gust cu privirea strugurii de pe dealurile Murflatarului si sa ma bucur de vederea Marii Negre in Vama Veche.
Au fost ceva probleme cu navigatia generate de modul cum au fost facute unele insemnari, insa adevarata valoare a unui rider se regaseste in puterea acestuia de rezolvare a situatiilor din cursa. Am trecut cu bine de ultima etapa extrem de frumoasa. Am avut parte in acest rally raid de probe speciale foarte rapide, am mers uneori la limita, la risc. Efortul a meritat. Felicitari tuturor!”
Editia din acest an s-a bucurat si de startul endurist-ului Barbu Claudiu, #921 – KTM. A debutat in cursele de enduro in anul 2014 la etapa de la Gheorgheni. S-a antrenat pe circuitul de motocross la Ciolpani alaturi de Adrian Raduta. A participat la cantonamente de pregatire in Spania si s-a antrenat pe nisipul fierbinte din Tunisia alaturi de reputatul si indragitul pilot roman Many Genes. A participat la toate etapele de enduro in campionatul national 2015 al FRM unde s-a clasat pe locul III la individual. Cu ligamentele si meniscul de la piciorul drept facute praf, a luat startul intr-o competitie de anduranta. Pasiunea pentru sport si vointa calita alaturi de riderii mentionati i-a adus unul dintre cele mai frumoase podiumuri din cariera la debutul in rally raid, locul 1 la Clasa Hobby. La aceiasi clasa locurile pe podium au fost ocupate de Ciprian Berchez, #11 – Arctic Cat si Matei Albulescu, #10 – BMW R1200GS Adventure.
“Motociclismul este un virus, te-a prins, nu mai scapi. Aici imi reincarc bateriile. Dupa un sezon complet la enduro mi-am spus ca trebuie sa incerc si un rally raid. De mic copil am fost atras de activitatile de orientare in teren iar busola nu are niciun secret pentru mine. Conform kilometrajului, am parcurs integral rood book-ul. In ultima etapa trip masterul s-a defectat. Am facut un efort suplimentar sa-l resetez din 10 in 10 metri in conditiile in care am rulat cu viteza foarte mare, uneori peste 160 de km/h. Lupta cu noroiul din penultima etapa mi-a adus aminte de duritatea si efortul din cursele de enduro. Cu o zi inaintea acestei etape am fost consiliat de Many Genes, caruia trebuie sa-i multumesc inca o data si mi-am schimbat cauciucurile. Modificarea a fost de bun augur. Am fost depasit in doua etape de Matei Albulescu si riscam sa pierd locul unu. Mi-am folosit intuitia, spiritul de orientare, mi-am facut o viziune de ansamblu, am incercat sa uit de durerile de la piciorul drept si pe ultimii 10 kilometri ai raliului m-am avantat intr-o cursa de urmarire. L-am depasit pe Matei si am terminat o cursa exceptionala. Mi-a placut atmosfera competitiei. Sunt decis sa revin in competitiile rally raid,” a declarat Barbu Claudiu.
Ispita amestecului aventura – emotie l-a atras si pe Ciprian Berchez, #11 – Arctic Cat (ATV) in tumultul cursei.
“Sunt la prima participare intr-o competitie sportiva. Un impatimit al off road-ului, am hoinarit pina acum pe unde am putut. Magia acestui concurs m-a fermecat. Participarea mea a fost o provocare abordata pozitiv. Am avut probleme tehnice pe care le-am rezolvat oportun. In acest raliu am cunoscut oameni deosebiti si am inchegat prietenii. Sunt frapat si incantat de disponibilitatea oamenilor. Ii multumesc lui Elvis Rus, Mihai Ban, Mihai Hanganu, Raul Badiu si tuturor celor care m-au ajutat, sustinut sau sfatuit. O competitie la care voi reveni cu drag,” a marturisit Ciprian Berchez.
Venit din cursele de viteza pe circuit, pilotul vehiculului buggy #112, Doron Heinrich a fost “victima” unui piston spart, fiind nevoit sa abandoneze imediat dupa terminarea etapei a 2-a. Pentru Doron Heinrich TRANSCARPATIC a insemnat debutul in competitiile rally raid. “Sunt impresionat de atmosfera de la Brasov si din competitie. Traseele pe care le-am parcurs sunt superbe si nu mi s-au parut foarte dificile. Daca in competitiile internationale te simti sufocat de strictetea regulilor, aici, in Romania, atmosfera a fost de basm. Oamenii sunt foarte prietenosi. Indiferent de ce am avut nevoie nu mi-au intors spatele, am fost ajutat si indrumat neconditionat. Aveti un potential foarte mare in organizarea unor curse tip rally raid, chiar si a unei etape de nivel international. Daca lucrurile vor decurge asa cum imi doresc, sunt decis in acest an sa iau startul la etapa de rally raid de la Timisoara,” a declarat Heinrich.
Fascinatia concursului l-a determinat pe Iccio Maurizio sa ajute un echipaj pe cat de motivat pe atat de ghinionist, Mihai Ban / Marius Dobrisan #125 – KIA Sportage, la un pas de abandon. Ajutorul le-a venit din partea echipei Haiducii Wheels. “Am urmarit evolutia echipajului Mihai – Marius si am fost impresionat de eforturile si determinarea acestora. In momentul in care am vazut ca au ramas fara cutie de viteza, m-am decis sa le imprumut una. Faptul ca au terminat rally raid-ul pe locul 3 la general ma face fericit. TRANSCARPATIC-ul este un concurs exceptional datorita oamenilor, datorita sufletului lor, a bunatatii si a modului de a trata problemele. Spiritul de rally raid, atmosfera raliurilor este mai vie ca nicaieri aici. Au existat mici probleme de organizare, imperfectiuni care sunt convins ca pe viitor vor fi eliminate,” a precizat Iccio Maurizio, team managerul echipei Haiducii Wheels.
Sportivitate inainte de toate. Astfel poate fi definita participarea echipajului Ovidiu Pascale / Matache Bogdan, #127 – Toyota Land Cruiser si nu numai. Sositi pe ultima suta de metri, singurul echipaj inscris la Clasa Adventure a evoluat fara reticenta pe probele TRANSCARPATIC. In ziua cea mai lunga a raliului, pe proba de 200 de kilometri, nu au ezitat sa opreasca si sa acorde ajutor rider-ului Matei Albulescu, #10 – BMW R1200GS Adventure ingropat in noroi, sau echipajelor Marco Tempestini / Roxana Ciuhulescu, #124 – Isuzu Dmax si Emilian Pop / Ionut Mihu, #115 – Mitsubishi Pajero (blocati in noroi si cu ambreiajul defect).
Debutant in rally raid, pilotul Ovidiu Pascale a beneficiat de experienta si tenacitatea unui pilot calit in competitiile de viteza in coasta, Matache Bogdan. In etapa a 4-a, echipajul a parcurs 155 de kilometri din proba speciala. Cu 45 de kilometri inainte de finis, in apropiere de Faurei, “mama ranitilor” s-a rasturnat.
“Pentru mine ramane cea mai frumoasa competitie la care am participat pana acum. Desigur, sunt si aspecte care trebuie corectate. La un moment dat, dupa o regrupare impusa de un reper notat gresit pe rood book, s-a reluat startul. Insa, etapa speciala de la Comandau, unde am rulat cu viteze mari mi-a placut foarte mult. Am fost surprins placut de stabilitatea si manevrabilitatea vehiculului. A venit momentul care ne-a scos din ecuatie. In apropiere de Faurei, Ovidiu nu a reusit sa fie stapin pe comenzile bolidului si ne-am rasturnat. Avariile masinii nu ne-au permis sa mai continuam. Suntem sanatosi si ne gandim sa revenim in astfel de raliuri. Este o competitie superba. A meritat toata nebunia asta, sunt virusat de rally raid,” a declarat Bogdan Matache.
Dupa rasturnarea din prologul competitiei, echipajul Mihai Leonte / Mihai Stoica, #113 – Aro Super Rally a muncit toata noaptea sa repare, sa refaca avariile vehiculului. Au reusit si i-am revazut evoluind in etapa a 2-a pina in momentul in care au abandonat din cauza blocului motor spart. Mihai Leonte, un sportiv cu esenta de rally raid in AND-ul sau, a revenit in TRANSCARPATIC si s-a transformat intr-un sprijin real in desfasurarea raliului. “M-am pregatit foarte mult pentru acest raliu. Daca nu am reusit, din motive tehnice sa ajung cu masina de concurs la malul marii, am ales o alta cale pentru a ramane in competitie. Obiectivul meu a fost sa ajung la Mangalia. Am ajuns,” a declarat Mihai, omul care zambeste chiar si atunci cand se rastoarna cu masina.
Considerat “melcul” competitiei, Nissan Patrol-ul echipajului Razvan Banica / Renatta Stepanov #116, a reusit sa ajunga aproape de punctul terminus al rally raid-ului. Odiseea unui echipaj a carui perseverenta si entuziasm ne-a molipsit s-a terminat aproape de destinatie. “Aventura noastra la TRANSCARPATIC s-a incheiat pe tronsonul de legatura cu 20 de km inainte de ultima proba speciala. Pompa de benzina si rezidurile din rezervor ne-au dat batai de cap zilnic, insa azi nu am mai izbutit sa continuam din pricina motorului. Imi pare rau ca Razvan si-a dorit sa invie o masina de rally care nu a mai concurat din 2006 si a izbutit sa se bucure intr-adevar doar de o proba speciala. Ce e drept a fost cea mai lunga din raliu 200 de kilometri,” a mentionat navigatorul si jurnalista Renatta Stepanov.
Coordonarea de exceptie, strategia adecvata fiecarei etape si determinarea au asigurat echipajului Mihai Hanganu / Daniel Voinea, #120 – Polaris RZR XP 900, locul cinci in clasamentul general. Au gustat din adrenalina rally raid-ului si l-au condimentat cu evolutia sa Marco Tempestini / Roxana Ciuhulescu, #124 – Isuzu Dmax.
Editia aniversara TRANSCARPATIC Rally Raid a fost castigata la clasa auto de echipajul Roberto Camporese/ Alessandro Terranova, #211 – Mitsubishi Pajero urmati de Ovidiu Domide / Daniel Nistor, #110 – Nissan Patrol si de Mihai Ban / Marius Dobrisan, #125 – Kia Sportage.
Dupa editiile din anul 2005 si cea din 2014, Roberto Camporese castiga pentru a 3-a oara TRANSCARPATIC Rally Raid. “Sunt foarte fericit. Nu am avut un inceput bun. Dorinta concurentilor de a castiga aceasta competitie m-a determinat sa-mi imping limitele. Ne-am confruntat cu multe probleme mecanice pe care le-am rezolvat si cu ajutorul prietenilor din Romania carora le aduc multumiri si pe aceasta cale. De remarcat organizarea raliului, fata de anii precedenti, a fost mult mai buna. Felicitari tuturor celor care au concurat dar si celor care si-au adus aportul la acest concurs. Formatul acestui raliu este cat se poate de bun. Voi reveni in Romania cu multa placere, “ a declarat Camporese imediat dupa festivitatea de premiere.
Admirat, respectat sau contestat, Victor Pop, organizatorul TRANSCARPATIC Rally Raid 2015 a declarat: “Sunt fericit ca s-a terminat cu bine acest raliu. Sunt multe persoane care s-au implicat in organizarea si desfasurarea acestuia, care m-au sprijinit voluntar, care s-au implicat cu sufletul si poate chiar financiar. Nu pot decat sa le multumesc! Multumesc tuturor colaboratorilor. Tot respectul pentru sportivi, pentru echipe, pentru efort si daruire. Tenacitatea acestora este de admirat si respectat si ramane de referinta in istoria rally raid-ului TRANSCARPATIC. Voi lua o pauza de respiratie si impreuna cu cei care au pus umarul ne vom gandi ce avem de facut pentru ca editia viitoare sa fie mai palpitanta, mai frumoasa.”
Text: Dan STRAUTI, autostiri.ro
Credit foto: Bogdan Baraba, Dan Strauti