Cronica CNIR Mx. Et.III – Targu Mures 22-24.09.2023
Campionatul national de motocros a revenit in weekendul 22-24 septembrie dupa pauza de vara cu etapa a treia programata pe traseul Liviu Farcas de langa Targu Mures. Cei mai buni piloti romani au fost prezenti, fiecare urmarind imbunatatirea pozitiei in clasament sau chiar lupta pentru titlul de campion national. Concursul a fost organizat de către Clubul Motor Tehnic Targu Mures.
Timpul a fost ideal si traseul pregatit in cele mai bune conditii, natura ajutand si ea in a doua zi de concurs cu udarea traseului. Dupa dezastrul de anul trecut cand ploaia a distrus traseul, iata ca rugamintile tuturor adresate Celui de Sus nu au fost in zadar.
Sambata au concurat clasele: 50cc, Amatori si Veterani.
La clasa 50cc, cei mai mici dintre curajosi au dat ce au avut mai bun pe traseu, luptand si cu inima pentru a se evidentia. De altfel, fiecare dintre ei reprezinta un invingator si un caracter puternic in formare pentru viata si pentru mediul sportiv ce l-au ales. Lupta la varful cursei a fost dusa de doi piloti, Adam Anca (Campina) si Gabriel Ursu, al doilea fiind pilot din Republica Moldova. Surpriza s-a produs inca inainte de primul antrenament cand, spre stupoarea pilotului campinean, chiulasa motorului a cedat pierzand apa si in consecinta nu a putut sa intre la alergare. Cu ajutor tocmai din partea pilotului moldovean a reparat motocicleta si astfel a facut al doilea antrenament urmand ca mai apoi sa vedem un duel frumos intre cei doi. Mansa intai a fost castigata de pilotul sosit de peste Prut iar mansa a doua, mult mai stransa, a fost castigata de Adam Anca benficiind de o greseala a lui Ursu intr-un viraj strans. Remarcam fair play-ul dintre cele doua tabere, lucru ce trebuie avut in vedere intotdeauna in sport.
Podium final juniori mari:
1. Adam Anca
2. Gabriel Ursu
3. Stefan Iordache
Podium final juniori mici:
1. Marin Luca
2. Strejut Nicolae
3. Curticapean Mihai
Clasa veteranilor a fost urmarita ca de obicei cu multa simpatie pentru pilotii care au state vechi in acest sport si care inca isi mentin spiritul tanar nelasand trecerea anilor sa ii afecteze cumva. Regasim aici pe: Nagy Daniel, Fazakas Zoltan, piloti ce pot oricand sa faca o noapte alba doar cu povestile lor din cursele de motocros romanesti. Veterani mai tineri: Ionut Cojanu (Zarnesti), Sebastian Strechioiu, Marcel Visoiu ambii din Campina, Lucian Giurgiuveanu (Brasov) sunt printre cei ce sustin ridicat ritmul cursei, unii dintre ei cu o prezenta fizica pe traseu parca importata din campionate de top. Cursa a fost dominata si castigata de Ionut Cojanu care in ciuda unei cazaturi serioase in antrenamente, a concurat cu durere mare la picior in ambele manse, reusind prima pozitie pe podium. De remarcat prezenta in aceeasi cursa a Aidei Cojanu, pentru clasa fete, conturandu-se astfel un frumos tablou de familie. Le dorim success amandurora!
Podium final Veterani 1:
1. Ionut Cojanu
2. Sebastian Strechioiu
3. Adrian Badea
Veterani 2:
1. Fazakas Zoltan
2. Nagy Daniel
3. Molnar Sandor
Fete
1. Aida Cojanu
Clasa Amatorilor reprezinta o surpriza la revenirea campionatului, cunoscatorii acestei clase remarcand o valoare din ce in ce mai ridicata a pilotilor. Cei care concureaza fara un program regulat de antrenamente par sa arate o forma ridicata ducand la un spectacol frumos cu deznodamant greu de prezis. Daca anii trecuti vedeam dueluri intre 3-4 piloti cu valori apropriate acum putem face un top 10 amatori intre care luptele sunt savuroase. S-au facut remarcati: Dumitru Culibaba, stil agresiv si spectaculos mai ales pe sarituri insa in final dovedit eficient doar pentru locul 3, Simon Zolt sigur ca un ceas elvetian, Baciu care foloseste din experienta junioratului punand pe traseu o varianta de pilotaj inca fara solutie pentru oponentii sai. De asemenea remarcam scaderea de forma sau poate o competitie mai acerba care l-au dus pe Robert Vacaru (Moreni) in afara podiumului. El inca mai lupta pentru pozitia de campion insa pare in scadere evidenta de
viteza. De notat revenirea la o cursa a unei vechi si apreciate prezente in motocrosul romanesc, Istvan Balasz, care dupa o pauza mai lunga de 5 ani din circuitul competitional, a putut participa la clasa amatorilor.
Podium Amatori MX2:
1. Balasz Istvan
2. Papuc Paul
3. Culibaba Dumitru
Podium Amatori MX1:
1. Baciu Alex
2. Simon Zsolt
3. Szakacs Szabolcs
A doua zi de concurs a adus la grila clasele 65cc, 85cc si clasa mare MX1&MX2.
Clasa 65cc a fost monopolizata de lupta la varf dintre David Senchea si Stoichitu Vlad, ambii de la clubul Jitsu Zarnesti. Cei doi au oferit un duel in oginda in ambele manse, publicul concluzionand ca nu poate decide o diferenta de valoare intre cei doi. Cu toate acestea etapa a fost castigata de David Senchea, avand avantajul de a fi castigat mansa a doua, considerata mai grea. Lupta la titlu ramane dechisa intre cei doi iar ultima etapa ce se va desfasura chiar pe traseul lor de casa din Zarnesti, va fi ceva de neratat.
Podium 65cc:
1. Senchea David
2. Stoichitu Vlad
3. Borbely Andras
Clasa 85cc a adus in primele ture ale mansei intai un duel ce aparea sa fie unul de durata si grozav pentru public. Liviu Jigmond (Lugoj) si Szoke Mark (CSA Steaua) s-au lansat in lupta, avand in prima pozitie pe logojean. Szoke Mark ataca pe toate partile, pare ca ar avea viteza suplimentara suficienta sa depaseasca insa nu gaseste nicio bresa in apararea impecabila forjata parca intr-un model apus, dar viu in memoria iubitorilor de motocros romanesc. Da, e vorba de duetul Jigmond-Stoichescu, din pacate astazi destramat. Completand modelul, si in cazul de fata lupta a produs scantei, cei doi piloti ajungand in contact producand un incident. Liviu Jigmond intra intr-un viraj de dreapta lasand putin loc de un atac exterior insa, continuandu-si trasa il blocheaza pe Szoke intr-un mod ce tabara acestuia a considerat-o agresiva, facand speta unui protest oficial refuzat de oficialii cursei. Acestia au concluzionat dupa revederea imaginilor video din drona ca Jigmond a urmat trasa sa fara sa o modifice cu vreun gest vadit spre a provoca paguba urmaritorului. Cu toate acestea Szoke si-a vazut blocata trasa exterioara si, nereusind sa mai franeze a iesit in décor, ulterior abandonand cursa. Si-a luat revansa cu varf si indesat in mansa doi pe care a cosndus-o cu o viteza net superioara lasand mult in urma pe Liviu Jigmond. Totusi urmarile mansei intai sunt masive in clasamentul general iar lupta la titul pare decisa in favoarea lui Liviu Jigmond.
Podium final 85cc:
1. Liviu Jigmond
2. Iovita Mark
3. Becze Vince
Comentariul etapei ajunge si la clasa celor mai valorosi sportivi romani. Clasa MX1,MX2&MX125 a fost asteptata cu mult patos de publicul prezent. Ingredientele principale erau pe masa, Cabal si Tompa, sarea si piperul campionatului romanesc, si ei acolo. Insa nu a fost de ajuns. Cineva s-a gandit sa adauge si un condiment special, paprika ungureasca in persoana candidatului la titlu MX1 din Ungaria, Laszlo Tecsi.
Inainte de pauza de vara impresia generala era ca Tompa Kristian (Sfantu Gheorghe), pilot sustinut de Motodinamics Yamaha Romania, este cel mai rapid pilot roman. Aflat pe val si in mare forma in primavara acesta parea sa fie asimilat ca mostenitor de tron pana si de George Cabal (Jitsu Zarnesti). Lucrurile au luat insa o intorsatura imprevizibila asa cum urma sa arate etapa de la Targu Mures. In antrenamente, la un moment dat timpii pe tur derutau pe toata lumea. Totusi, apoi, asteptarile au fost partial confirmate, intrarea la grila fiind: Tecsi Laszlo (best lap 1:36,7), Cabal George (1:38,6), Tompa Kristian (1:38.7). Pe masura ce grila se completa si placutele cu secundele cadeau pe rand, asteptarea publicului devenea insuportabila. Oare cine va trece primul virajul notoriu de 180 de grade al traseului din Targu Mures? Multe pariuri au fost castigate pe mana lui Tacsi Balasz. Pilotul ungar la ghidonul unui KTM 450, pleaca cu cu o viteza si precizie de drone turcesti. Tompa (Yamaha 450cc) si Cabal (Husqvarna 450cc) trag pentru locul doi la holeshot in timp ce Eduard Badea cade de o maniera inspaimantatoare in plutonul urmaritor chiar inainte de primul viraj. Dupa al doilea viraj, lupta parea sa se dea intre cele trei piese de artilerie grea, tunetul motoarelor rasunand viraj dupa viraj, Tompa si Cabal urmarind tanarul pilot ungar in varsta de doar 18 ani. Context in care pe finalul primului tur, pe linia cea mai rapida a traseului, la viteza mare, Tompa scapa din control motorul si cade spectaculos chiar in fata lui Cabal, facandu-l pe acesta din urma sa declare la final “nu stiu cum de a reusit sa mai continue”. Astfel, lupta din fruntea cursei a fost redusa la doi insa nu a fost de lunga durata, pilotul ungar castigand detasat mansa intai. Cei prezenti au tras concluzia ca valoarea compionatului ungar se dovedeste si in teren superioara celui romanesc nu doar la nivel de acceptiune generala. Finalul de mansa il gaseste pe Tompa Kristian bandajat emotional si nevoit sa se multumeasca cu locul 3.
Dar intotdeauna exista si mansa a doua si lucrurile se pot schimba. Pentru unii in bine, pentru altii din rau in mai rau. Din nou aliniati la grila cei trei aveau stari diferite: Tecsi Laszlo increzator, batuse prima mansa lejer, Cabal George usor speriat de cat de iute e paprika ungureasca, parca ii venea sa o interzica in anumite restaurante. Tompa Kristian manat de revansa dar burdusit de cazatura in prima mansa, tragea sperante mari la mansa a doua. Grila cade si deja prima surpriza, Tecsi Laszlo, tanarul bayraktar turcesc din prima mansa e invins la holeshot de veteranul MIG romanesc (Cabal George). Tompa tuna si fulgera in scurt dupa ei si… stupoare in virajul 6, motorul lui se opreste. Aproape toti pilotii il depasesc incercand sa porneasca motorul iar pilotul covasnean reincepe lupta de urmarire ca si in prima mansa. La final declarand ca plecase cu socul tras. Revenind la fruntea cursei, acolo era foc si para, se simtea iuteala in aer. Oare va putea George sa-i reziste? Duelurile erau aproape de contact pe viraje si inevitabilul se produce chiar in aer pe o trambulina. Cei doi se ating apoi se privesc dar pilotul roman rezista. Limbajul corpului il trada pe Tecsi Laszlo, nu ii venea sa creada replica de care are parte. Pe margine, sustinatorii lui Cabal, unii mai ortodocsi decat altii se gandeau daca mai e loc de vreo rugaciune pentru Cabal a carui roata spate, doar ca nu i-o prindea cu mana pilotul ungar. Pe masura ce turele treceau, traficul ajuta sau nu, uzura cursei a parut sa-l ajute mai mult pe pilotul roman. Tanarul si bravul pilot ungar recunoscand infrangerea la finalul mansei in timp ce George Cabal, euforic, era sufocat de public in dorinta de a prinde un cadru foto cu castigatorul. Felicitari George! De partea cealalta, Tompa Kristian a terminat cu greu mansa, intr-un ritm slab, reusind totusi locul trei insa fiind depasit cu o tura de cei doi ce au oferit spectacol in lupta la varf. Astfel, lupta pentru suprematie se dovedeste relansata. Ultima etapa de campionat si mai apoi concursul pe echipe, ambele de la Zarnesti, ne vor lamuri daca George Cabal pastreaza coroana sau o preda reprezentantului noii generatii, Kristian Tompa.
Mai mentionam in aceeasi cursa si prezenta Aidei Cojanu, care dupa ce a concurat sambata alaturi de veterani, a participat si duminica in clasa MX2 reusind sa o castige. Astfel, singura fata cu o participare in Campionatul Mondial de fete, confirma hotararea si determinarea sa de a se pregati cat mai bine pentru viitoare participari in campionate puternice ale Europei.
Pilotii la clasa MX125 2t, rezervata tinerilor piloti care participa pe motoare in doi timpi, cilindree 125cc, au participat in aceeasi cursa cu cei mari MX1&MX2. O prima surpriza placuta a fost numarul relativ mare pentru o astfel de clasa, 9 participanti. Lupta pentru prima pozitie pe podium s-a dat intre Nicuta Chiujdea si Nikita Novoidarschi. Pilotul roman aflat la primul sezon pe 125cc a furnizat o surpriza placuta castigand prima mansa in fata mai bine cotatului pilot moldovean. Cu mansa a doua castigata, Novoidarschi a primit avantaj in clasamentul etapei. Pe locul trei s-a plasat David Chivu.
Podium MX1:
1. George Cabal
2. Laszlo Tecsi
3. Krisztian Tompa
Podium MX2:
1. Aida Cojanu
2. Horia Strejut
3. Darius Tecar
Podium 125 2t:
1. Nikita Novoidarschi
2. Nicuta Chiujdea
3. David Chivu
Se incheie astfel o etapa frumoasa cu multe evenimente pe traseu savurate de public. Organizatorii si sustinatorii acestei etape, Nagy Daniel si familia Farcas altauri se sponsorii lor, au de ce sa fie mandri si primesc multumirile tuturor. Urmatoarea etapa va avea loc peste trei saptamani la Zarnesti unde se anunta din nou surprize. Cei prezenti acolo se pare ca vor servi pe langa paprika unguresc si tsatsiki grecesc. Multumim celor prezenti la Targu Mures si va asteptam si la Zarnesti, templul motocrosului romanesc pe 14-15 Octombrie.
Clasament MX 2023 dupa 3 etape
Rezultate CNIR Mx Et.III Tg. Mures – MX1, MX2, 125, 65cc, 85cc – Ungheni 24.09.2023
Rezultate CNIR Mx Et.III Tg. Mures – 50cc, Veterani, Amatori – Ungheni 23.09.2023