Cronica Raliului Dakar 2025 – Victorie Emanuel Gyenes la clasa Original by Motul

473801454_1129176848608100_2521886095515605677_nEmanuel Gyenes (#34 Vectra Racing Team): Am reușit să obțin victoria la Original by Motul! Nu-mi vine să cred! Nu cred că am luptat niciodată atât de tare pentru secunde, cum am făcut-o în ultimii 30 de kilometri din speciala de la finalul raliului. S-a dat startul în bloc, am plecat 15 odată, iar tura mea a fost penultima, … La kilometrul 27 am fost foarte atent la GPS și am marcat waypointul, iar după aceea am văzut că trei piloți se întorc să marcheze acest waypoint. Printre cei care s-au întors a fost și Benji, iar când l-am văzut, am început să trag tare și ultimii 30 de kilometri am mers cât am putut. La kilometrul 45 am pus motocicleta jos într-un viraj cu nisip fin, și din urmă a venit Charlie Herbst, …. Cum nu s-a putut opri, a intrat în motocicleta mea care era jos. Mi-a îndoit toba. Era să o pierd, dar nu m-a interesat, am urcat imediat pe motocicletă și am mers mai departe pentru că secundele erau importante. Când am ajuns la finiș, am aflat că am câștigat. Este incredibil cum a fost această ultimă probă! Cea mai intensă pe care am trăit-o în 15 Dakaruri!
Raliul Dakar 2025 a fost o bucurie pentru iubitorii motociclismului. Mani ne-a răsplătit pe noi toți cu cea mai înaltă treaptă a podiumului la clasa Original by Motul (clasa fără asistență). Felicitări pentru întreaga ta frumoasă carieră Emanuel Gyenes, carieră încununată din nou în 2025!!!
472390228_1121570156035436_8854663116140534442_nSportivul român a avut de înfruntat între 3 și 17 ianuarie 2025 noi provocări (comparativ cu edițiile anterioare ale Raliului Dakar): de-a lungul celor două săptămâni acesta a putut utiliza doar şase seturi de pneuri, doar două jante faţă şi două spate (pe care evident a trebuit să le schimbe singur). La finalul primei zile de concurs Mani era deja pe primul loc la clasa Original by Motul, acesta ducând pe tot parcursul raliului o luptă aprigă cu francezul Benjamin Melot. Este cel de al XV-lea Raliu Dakar pentru sportivul nostru și s-a dovedit unul care ne-a ținut cu sufletul la gură până la ultimul km de probă specială.
473722511_122112311528698148_3882977552815593330_nDakar Rally a avut pentru România, pe 14 ianuarie, un moment cu adevărat istoric! Emanuel Gyenes câștiga etapa a IX-a, iar Dacia câștiga pentru prima dată o etapă a Raliului Dakar! Nasser Al-Attiyah și Edourad Boulanger au reușit în final locul patru în clasamentul general auto. Felicitări Dacia Sandriders pentru scrierea unei pagini de istorie in motorsportul românesc alături de Mani!!!
În penultima etapă francezul Benjamin Melot reușește să îl depășească pe Mani profitând de un traseu cu multe dune și nisip fin, traseu care favoriza stilul de condus al acestuia. Etapa finală, este tradițional una simbolică, scurtă, în care nu prea se mai pot întâmpla multe surprize la vârful clasamentului. Sportivul roman reuseste însă imposibilul si recupereaza peste 4 minute, trecând în fruntea clasamentului și urcând pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Mani s-a clasat pe locul 20 la general (cea mai bună clasare a sportivului român din 2018), și pe 10 la clasa Rally2.

Imagine WhatsApp 2025-01-19 la 13.24.36_9a450255Fundatia Tiriac a ținut să omagieze rezultatul acesta deosebit și la sosirea în țară a organizat o primire pe măsură pentru Mani în galeria de artă auto și moto Tiriac Collection! Au fost prezenți duminică între orele 12 și 15 un număr mare de susținători și toată presa românească, venită să onoreze această performanță. Domnul Ion Țiriac a fost gazdă a evenimentului, alături de acesta fiind în fața publicului fostul campion mondial de tenis Ilie Năstase și un alt mare pilot și prieten al motociclismului românesc, Marcel Butuza.

Ion Țiriac Felicitări și îți mulțumesc pentru că motocicleta cu care a câștigat vine la acest muzeu, pentru cei care îl vizitează. Respectul meu pentru că te-ai dat jos din avion și în 30 de minute ai fost aici. În spate, unde am garajul și sutele alea de mașini, a făcut dușul și îl vedeți în fața dumneavoastră. Nu înțeleg cum un atlet, un sportiv poate să stea în fiecare zi, între 7 și 10 ore, în șaua aia, într-un ținut pe care nu îl cunoști și mergi numai după o hartă pe care o ai în față, prin nisip, prin dune, care se duc sus, jos. Și nu știi niciodată unde-i bolovanul ăla care te face să zbori puțin mai repede. Faptul că un român a ajuns să câștige această categorie, categoria cea mai grea, aș putea să spun eu. De ce e cea mai grea? Pentru că ești singur. Nu ai echipă, nu ai susținători, nu ai camion în spate, ai doar cortul pe care ți-l întinzi să dormi noaptea, după ce ți-ai reparat ce se poate repara pe la motocicletă. Respect pentru caracter, pentru moralitate și pentru sportul pe care l-ai făcut.

473442400_1125621158963669_3150090106014540363_nMarcel Butuza, fost concurent în Raliul DakarÎi mulțumesc domnului Țiriac pentru susținerea pe care a arătat-o pentru Emanuel Gyenes în acest an. E un băiat deosebit pe care eu îl cunosc de peste 25 de ani, când la un concurs de enduro m-a bătut un copil de 15 ani. Am spus că e imposibil atunci. M-a bătut cu adevărat și acest motociclist este Emanuel Gyenes, care așa și-a început cariera de motociclist. Am fost cu el la primul Dakar, în 2007, am participat împreună pe cele trei continente, Africa, America de Sud și Arabia Saudită (n.r. – Asia). Suntem printre legendele Dakarului. În cele 15 participări, el a adunat foarte multă experiență, care l-a ajutat și îl ajută în astfel de competiții. Nu e de ajuns să mergi tare, trebuie să calculezi fiecare kilometru și să te setezi astfel încât să termini”.
Foto: Emanuel Gyenes & A.S.O., @ju.delfosse, @dppiimages EdoPhoto & Cristiano Barni Images