Mani Gyenes #28 – Raliul Dakar – Editia 40 – 06-20.01.2018
Peste doua zile incepe Raliu Dakar 2018, cea mai galonata competitie de anduranta din luma sporturilor cu motor. Mani Gyenes va lua din nou startul la aceasta a 40-a editie a Dakarului, o cursa in care cuvantul de ordine se pare ca va fi nisipul. Se va reveni in cel mai arid desert din lume, Atacama, intr-o incercare de reeditare a clasicelor etape africane, pe vremea când raliul purta numele de Paris-Dakar. Mani Gyenes, pilotul clubului Vectra Zarnesti, ia startul la ghidonul unui KTM si participa pentru a 8-a oara la acest raliu. Mani a decis ca in acest an sa revina la clasa Maraton, clasa pe care a mai castigat-o de doua ori (in 2011 si 2015).
La plecarea din România, Emanuel Gyenes #28 declara: „Ma astept ca primele cinci zile din raliu sa fie mai grele. Va fi un inceput mai dificil cu cele cinci etape din Peru, insa in rest stiu la ce sa ma astept, pentru ca am mai fost in zonele din Bolivia si Argentina, unde vom concura in 2018. Totusi, vom afla exact ce ne-au pregatit organizatorii abia cand vom primi roadbook-urile. Va fi destul de greu sa tin aproape de pilotii de uzina, cand vine vorba de timpii pe probe, pentru ca ei ruleaza deja cu noul model KTM 450 Rally, care este mai usor comparativ cu modelul pe care voi concura eu. Asa ca imi doresc sa am un rezultat cat mai bun si sa nu am probleme de navigatie si nici tehnice.”
Povestea Raliului Dakar incepe in 1978, cu o prima editie care a pornit din Paris (Franta) si s-a incheiat în Dakar, capitala Senegalului. După 29 de ediţii desfasurate in Africa si anularea editiei cu nr. 30 (2008) din motive de securitate, organizatorul raliului a decis mutarea raliului in America Latina.
Startul competitiei se va da pe 6 ianuarie din Lima, Peru iar finish-ul este programat pe 20 ianuarie in Cordoba, Argentina. Pentru această a 40-a ediție a Dakar-ului si a 10-a care se desfasoara in America de Sud, Amaury Sport Organisation a gandit in mod special traseul, intr-o incercare de recreare cât mai fidelă a raliului din Africa. Raliul se va reintoarce in deja clasicele dune albe de la Fiambala (Argentina), nu mai putin de sapte etape avand probe speciale in nisip. Dupa ce parcurg zilele extrem de dificile din Atacama, unde navigaţia va fi cel mai important factor, pe concurenti îi aşteaptă cinci zile la altitudini de peste 3.000 de metri. Desertul va fi inlocuit de Anzii Bolivieni, unde, conditiile meteo se pot schimba substantial de la o ora la alta şi unde de multe ori se va lua startul la temperaturi mai scazute de 5 grade C°. Ziua de odihna este programata pe 12 ianuarie in La Paz. Coborând din Bolivia, riderii vor ajunge în Argentina pe 15 ianuarie şi vor avea parte de o varietate de probe, dune si caldura de peste 45 de grade in zona Salta – Belen – Chilechito. De altfel, finish-ul Dakar-ului 2018 este programat la Cordoba.
Startul Dakar-ului 2018 este programat sambata 6 ianuarie 2018. Se pleaca din capitala Republicii Peru, Limba si se ruleaza pe coasta Oceanului Pacific până la Pisco, un oras aflat la doar 9 metri deasupra nivelului marii. In prima zi cei 500 de sportivi inscrisi la toate clasele vor parcurge 272 de km, dintre care 31 de km in regim de proba speciala. Vor fi un total de 14 etape si aproape 9.000 km , din care 4.500 km de probe speciale. 5 zile la altitudini de peste 3000m si 3 tari care vor fi strabatute: Peru, Bolivia si Argentina.
La clasa Maraton nu este permisa schimbarea unei serii de componente de pe motocicleta, printre acestea aflandu-se inclusiv motorul. Practic, trebuie sa lupti pentru un loc cat mai bun in clasamentul general in timp ce iti menajezi motocicleta cat mult mai mult comparativ cu cei de la Super Producţie. La Dakar 2018, Mani va fi insotit de o echipa de asistenta tehnica formata din Laszlo Olah si Szabolcs Racz. Cei doi i-au fost alaturi si in editiile 2016 şi 2017, iar Laszlo Olah este coechipierul alaturi de care Mani a castigat Red Bull Romaniacs în 2005 si 2006 la Expert Team. Pentru mai multe detalii in timp real despre cum decurge aventura pilotului român la Dakar 2018, accesaţi pagina personala de FB a lui Mani Gyenes.
La Dakar 2017, Mani a rulat la clasa Super Producţie si s-a clasat pe locul 17 la general, iar în 2016, pe 14. Alaturi de Mani, in 2017 am mai avut la Dakar un alt pilot roman: Marcel Butuza (Vectra Racing Team, KTM). La sosirea pe aeroportul Henry Coanda, acestia au fost asteptat de un numar mare de suporteri, prilej cu care au dat cate un autograf si pentru fanii Federatiei Romane de Motociclism.
Mult succes Mani in cea mai frumoasa aventura de anduranta a lumii, Raliul Dakar 2018!!!