Emanuel Gyenes – Raliul Dakar 2023 – Cronica primelor opt zile de concurs
Raliul Dakar este prima etapă din calendarul Campionatului Mondial de Rally Raid 2023. Ediția 45 se desfășoară tot în Arabia Saudită, pe un traseu de aproximativ 8.500 km, dintre care 5.000 km probe speciale. Traseul este în mare parte diferit față de ediția din 2022, organizatorii promitând peste 70% de trasee noi. Printre cei 383 de sportivi care se vor alinia la start, concurează și în acest an la clasa Malle Moto sătmăreanul Emanuel Gyenes de la clubul Vectra Zărnești. Mani este deja la a XIII-a participare, acesta pe lângă statutul de Legendă a Dakarului primind în acest sezon și rolul de Ambasador. Înainte de start sportivul nostru declara:
„Rolul de Ambasador în cadrul categoriei Original By Motul îmi dă prilejul să îi ajut pe debutanţi, bazându-mă pe experienţa acumulată de-a lungul celor 12 Dakar-uri. Mare parte din activitate se va desfăşura în zilele premergătoare startului de pe 31 decembrie şi apoi în ziua de odihnă”.
Din păcate, acest rol înseamnă că în acest an Mani va concura conform regulamentelor Malle Moto, dar va puncta doar în clasamentele: General și Rally 2. Mani a mers constant bine în prima parte a raliului și se situează după primele 8 etape pe locul 14 la clasa Rally 2 și pe 34 la General.
„Am pornit către Arabia Saudită cu acelaşi obiectiv ca şi în 2022: să fiu în top 30. Anul trecut au fost o serie de probleme tehnice şi ruptura cadrului, care m-a făcut să pierd foarte mult timp, aşa că pregătirile pentru ediţia 2023 au început destul de devreme. Motocicleta a fost pregătită extrem de amănunţit, are un cadru nou.
Cea de-a patra ediţie din Arabia Saudită va fi una mai lungă, cu mai multe zile de concurs, şi una în care trebuie să îţi dozezi foarte bine puterile, pentru că sunt 15 zile de cursă. Prima parte va fi mai periculoasă, pentru că avem multă piatră, va fi mult praf şi asta va face imposibile depăşirile. Este un avantaj că avem etapa-maraton, cea în care nu avem acces la pneuri şi piese de schimb, în Empty Quarter, pentru că şansele să strici motorul în nisip sunt mai mici”, a declarat Emanuel Gyenes.
Cea mai grea încercare a fost pe 4 ianuarie, etapa fiind una în care Mani a avut mai multe probleme tehnice și inclusiv a suferit o căzătură destul de urâtă. Din fericire, acesta a reușit să rezolve peste noapte toate problemele tehnice și să treacă cu bine și peste ultimele zile de concurs în care ploile au dat ceva bătăi de cap sportivilor (și au forțat organizatorii să modifice configurația probelor speciale).