Dakar 2021 – Emanuel Gyenes – Locul 2 la clasa Malle Moto
Dakar 2021 a fost a doua editie gazduita de Arabia Saudita. Concursul a debutat pe 3 ianuarie la Jeddah, iar dupa 12 etape si aproape 8.000 de kilometri parcursi, a revenit în orasul de pe malul Marii Rosii, pe 15 ianuarie.
Raliul Dakar este cunoscut drept cel mai dur raliu al lumii motorsportului, iar în acest an a dovedit că se poate chiar mai dur. Comparativ cu 2020, când raliul s-a desfășurat pentru prima oară în Arabia Saudită, în 2021 navigația a fost mai dificilă, roadbook-urile au fost înmânate cu doar 20 de minute înainte de start. Traseul a fost nou și a avut mai multe dune, mai multe porțiuni cu iarba cămilei, și, la fel ca în ediția precedentă, foarte multă piatră. Traseul a fost astfel un mix foarte solicitant. Ediția din acest an a fost cu atât mai deosebită cu cât a fost evident afectată de restricțiile impuse ca urmare de pandemiei. Zborul a fost efectuat cu un avion charter, a existat o perioadă de carantină, au fost efectuate multiple teste de detectare a virusului Covid-19 și, din păcate, a fost interzis accesul spectatorilor.
Pentru Emanuel Gyenes acesta a fost al 11-lea Dakar alături de echipa sa, Autonet Motorcycle Team. Încă de anul trecut Mani și-a revendicat statutul de Legendă a Dakarului (pentru cele zece starturi). Principalul său obiectiv în acest an a fost să ajungă la finiș, având în vedere accidentarea gravă suferită în iunie 2020. În pofida efortului de a concura nerefăcut complet, Mani a reușit să încheie raliul pe locul doi la clasa Original by Motul (clasă pe care a câștigat-o anul trecut), să fie pe locul 2 la clasa Marathon (unde a fost câștigător în 2011 și 2015), și să treacă linia de sosire pe locul 23, în clasamentul general al categoriei Moto.
Pentru a avea o imagine de ansamblu a evoluției pilotului român în Raliul Dakar 2021, iată în continuare interviurile acordate de Mani la finalul celor mai importante zile de concurs:
03 ianuarie 2021 - „Am avut un ritm bun astăzi până la puncutul de alimentare de la km 177. Per ansamblu a fost o zi bună. Cu navigația, deși grea, am reușit să nu pierd foarte mult timp căutând waypoint-urile ascunse. A fost multă piatră pe această primă specială, și din pricina dificultății, 15 km am mers doar în treapta a doua. Mă simt bine, nu voi avea prea mult de lucru la pregătirea motocicletei pentru a doua zi, iar asta îmi va permite să mă odihnesc.
05 ianuarie 2021 - „Din păcate, această a treia zi a fost una cu ghinion pentru mine. S-a rupt cupla de la rezervoarele de față și nu am mai putut consuma benzină din ele. În prima parte a probei, până la realimentare, am rămas fără benzină în rezervorul din spate. A trebuit să mă opresc, să dau scutul jos, să iau benzină din rezervorul din față și să torn în cel din spate. Apoi am redus ritmul, să nu consum așa mult carburant, și, chiar la limită, am ajuns la punctul de realimentare. În a doua parte am avut 180 de km și, în mod normal, ar fi trebuit să ajungă combustibilul din rezervorul-spate pentru această distanță, doar că am avut foarte mult nisip și dune și a trebuit să merg mai încet. Dacă aș fi mers în ritmul normal, ar fi trebuit să mă opresc să iau iarăși combustibil din rezervorul din față și să torn în cel din spate și asta m-ar fi costat mult mai mult timp. A fost o zi foarte grea. Mă bucur că nu a curs și din benzină, când s-a rupt cupla, și că am reușit să ajung la finiș.”
06 ianuarie 2021 - „A fost o zi foarte lungă, cu peste 800 de km. A fost o probă destul de rapidă, cu dune foarte faine. Pentru că am luat startul mai în spate astăzi, din pricina problemelor tehnice avute în ziua 3, până la km 120 am pierdut ceva timp, deoarece a trebuit să depășesc șase quaduri. Nu am vrut să risc, nu am intrat în praful lor, am așteptat până am avut vizibilitate maximă, să pot depăși. Nu a fost o specială foarte grea din punct de vedere fizic, au fost mai multe zone de viteză. M-am simțit bine. Azi totul a fost OK. Mai avem încă două etape până la ziua de odihnă și abia aștept să ajungem în acel punct.”
09 ianuarie 2021 - ”Traseul specialei din ziua a 6-a a fost unul foarte solicitant fizic, 90% nisip. Nu am avut un ritm bun în dune, dar așa a fost și anul trecut, am pierdut foarte mult timp în această zonă. În nisip, condiția fizică contează foarte mult și se simte că în ultimele șapte luni nu prea am mers cu motocicleta. Vineri, iarăși mi s-a stricat santinelul. A fost o zonă cu limitare de viteză, unde aveam voie să merg cu 50 de km/h și am intrat cu 85 de km/h. Din păcate, pentru asta am primit o penalizare de două minute. Pentru că nu suna santinelul, a trebuit tot timpul să fiu atent dacă vin mașinile să aibă loc să mă depășească. Ei degeaba apăsau butonul pentru că la mine nu funcționa avertizarea sonoră și tot timpul trebuia să mă uit în spate.
15 ianuarie 2021 - „A fost un Dakar foarte greu și am simțit asta pe pielea mea. Mult mai greu față de anul trecut. Mi-am atins obiectivul, am ajuns la finiș în acest an. Podiumurile sunt un bonus pentru mine. După accidentarea din iunie 2020, am mers cinci luni în cârje și nu m-am putut antrena. În noiembrie, am zis să încerc totuși să concurez în Dakar și obiectivul principal să fie terminarea raliului. Am avut o cursă, zic eu, destul de curată, nu am avut căzături mari. Au fost doar câteva căzături mici în dune, unde, din cauza accidentării, nu am vrut să pun piciorul jos. În ziua a treia, am avut o problemă cu un furtun de benzină și atunci am pierdut 20 – 25 de minute. Mă bucur foarte mult pentru podiumuri, iar un loc 23 în clasamentul general este extraordinar. Nici nu mi-aș fi închipuit, mă gângdeam că dacă ajung în top 30 va fi foarte bine. Le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea în Dakar 2021, precum și tuturor celor care m-au susținut de-a lungul acestei ediții.”
Top 3 Original by Motul Malle Moto 2021:
1. Aruns Gelazninkas (LTU) 55h 04 min 23 sec
2. Emanuel Gyenes (ROU) + 01h 02 min 05 sec
3. Benjamin Melot (FRA) + 01h 40 min 47sec
Clasament Moto Dakar 2021
1. Kevin Benavides (ARG) 47h 18 min 14 sec
2. Ricky Brabec (USA) + 04 min 56 sec
3. Sam Sunderland (GBR) +15 min 57 sec