Concluziile Dakar 2020 – 3 sportivi din România și cea mai înaltă treaptă pentru Mani
Raliul Dakar s-a desfasurat in premiera in Arabia Saudita in 2020. Din Romania au luat startul trei sportivi: Emanuel Gyenes – Mani #44 (Autonet Motorcycle Team), Marcel Butuza #80 (Vectra Racing Team) și Martin Freinademetz (Red Bull Romaniacs). Raliul a inceput pe 5 ianuarie în Jeddah și s-a încheiat pe 17 ianuarie la Qiddiya.
Emanuel Gyenes a reușit în acest an o performanță unică, la finalul raliului acesta caștigând destul de autoritar clasa Malle Moto – Original by Motul (piloți care concurează fără asistență). Mani a participat pentru a 10-a oară la “Marele Raid”, castigandu-și astfel titlul exclusivist de Legendă a Dakarului.
„Mi-am atins țelul și ce mi-am propus de când am plecat de acasă – să fiu pe podium la clasa Malle Moto – am reușit să fiu pe cea mai înaltă treaptă a podiumului și să vin în top 30 la general. Am reușit locul 29, foarte bun.
Strategia a fost sa am un concurs curat, sa nu ma accidentez, sa nu lovesc motocicleta. Am incercat sa am un ritm constant si in prima saptamana s-a vazut, am reusit sa imi fac un avantaj de o ora fata de concurentul care era pe locul 2 in clasa Malle Moto, iar in a doua saptamana doar a trebuit sa imi mentin acel avantaj si sa am grija ca ceilalti concurenti sa nu se poata apropia foarte mult de mine. Cred ca asta m-a ajutat sa obtin aceasta victorie.
Multe lucruri au fost diferiteîn acest an. Partea negativa a fost ca spectatorii si telespectatorii din Arabia Saudita nu au fost prea informati sau nu i-a interesat acest sport, dar eu cred ca in timp si aici se va mai promova acest sport. Au cum sa faca un Dakar adevarat aici, trasee dificile, lungi, au foarte mult nisip, au totul la dispozitie.
Am avut o frica in ziua de odihna cand am stiut ca saptamana urmatoare o sa am foarte mult nisip si concurentul de pe locul 2 stiam ca e mult mai rapid ca mine pe nisip, dar din fericire am reusit sa imi mentin acel avantaj. Motocicleta a mers perfect in fiecare zi, am avut doar o scurgere de ulei, atunci am fost putin speriat.
Am primit statutul de legenda in Dakar, pentru că am avut 10 starturi in acest concurs, este un lucru foarte mare pentru mine si cred ca si pentru Romania. Este cel mai dur raliu din lume si este foarte important.
În 2020 o sa concurez la Red Bull Romaniacs, care va fi al 17-lea pentru mine. Nu nu vreau sa intrerup acel obicei, acolo eu sunt singurul concurent din lume care a fost la toate editiile de pana acum si le-a si terminat pe toate. Apoi vreau sa vad de ce buget dispun de la sponsori si la ce competitii internationale mai pot sa fiu prezent. In mai voi incepe pregatirea pentru Dakar 2021, care va fi tot in Arabia Saudita.”
Marcel Butuza #80 a avut din păcate în acest an o prezență scurtă la Dakar, o accidentare destul de dură obligându-l să abandoneze prematur. Marcel a fost internat câteva zile într-un spital din Arabia Saudită și apoi a plecat spre casă pentru recuperare. Marcel a izbutit sa fie însă unul dintre putinii oameni care a concurat in Africa, America de Sud si s-a aventurat si in desertul saudit.
Martin Freinademetz #76 a alergat în acest an cu licență românească la Dakar. Martin trăiește în România și este artizanul celui mai dur concurs de Hard Enduro din lume: Red Bull Romaniacs.
„Dakar-ul din acest an nu a fost favoritul meu. Chiar dacă prima etapă a fost una exact așa cum îmi doream, cu trasee prin albii de râu rapide, drumuri de munte și multe tipuri de nisip. Ceea ce mi-a creat probleme a fost însă înțelegerea noilor reglementări privind navigația, care sunt sensibil diferite față de 2010, când am participat eu ultima dată la Dakar. Trebuie că am ratat un check point ascuns, m-am întors din drum 10 km și în final am decis să continui mai departe fără să mai pierd timp căutându-l. Datorită acestui incident în loc să termin în top 50 am ajuns pe 90. Și astfel în ziua următoare a trebuit să iau startul târziu și să concurez foarte mult timp în praful făcut de 2 quad-uri. Praful era atât de mare încât era imposibil să depășesc. După ce am reușit într-un final să depășesc am avut o cursă bună și am terminat pe 66. În ziua a III-a am forțat astfel încât să îmi păstrez locul sau chiar să avansez. Și am făcut toate aceste din nou într-un mare praf, mergând cu viteză mai mare decât cea permisă de vizibilitatea reală. Nu am oprit nici măcar să îmi fac nevoile și aceasta m-a costat scump, am făcut cistită. Din acel moment am decis că nu îmi mai pasă pe ce loc sunt și am permis să fiu depășit, inclusv de quad-uri. Am oprit de multe ori să îmi fac nevoile pentru că deja acum simteam nevoia mult mai des. De asemenea nu m-am așteptat să avem atât de multe și de lungi drumuri de legătură în fiecare zi (chiar și 450 km de asfalt). Deloc distractive aceste drumuri de legătură pe care trebuia să le facem pe un frig teribil. Probele speciale din zilele X si XI mi-au plăcut în mod deosebit. Multe dune de nisip și căldură. Dar când ai peste 300 de km de drumuri friguroase de legătură pe asfalt ai timp suficient să uiți de nisip și chiar să uiți că particip la o cursă de off-road. La Romaniacs concurenții au parte de provocare maximă imediat ce începe secțiunea de off-road și întradevăr au parte de provocări mult mai dure. Dar imediat ce proba specială se încheie, sportivii pot ajunge ușor la hotel fără să mai fie nevoiți să bată drumuri nesfârșite de asfalt pe o motocicletă enduro de 450cc. A fost o adevărată provocare astfel să închei raliul, mai ales că am ales să concurez pentru clasa Original by Motul, clasă pe care Mani a dominat-o și câștigat-o. A fost Dakarul meu cu numărul trei pe cel de al III-lea continent. Sunt de asemenea singurul cetățean austriac care a terminat Dakar-ul pe toate cele trei continente. Acum sunt însă 100% concentrat pe Red Bull Romaniacs ediția 2020. Suntem în faza detaliilor de finețe ale traseelor și logisticii desfășurării concursului. Sportivi din 52 de țări sunt deja înregistrați pentru a lua startul la Romaniacs și sunt sigur că cea mai mare parte dintre ei vor reveni și în anii viitori în România.”
Foto: Dakar Rally & Emanuel Gyenes & Marcel Butuza & Martin Freinademetz