Dakar 2020 – Evoluția sportivilor din România între 05 și 13 Ianuarie

81722957_2975807549110154_6102025767330250752_oRaliul Dakar a ajuns in acest an pentru prima data pe un nou continent, Asia si într-o noua tara, Arabia Saudita. După 29 de ani în Africa și apoi 11 ani în America de Sud, Dakar 2020 deschide un nou capitol, la start anuntându-și prezența înca din noiembrie 2019 și trei sportivi din România.

Emanuel Gyenes – Mani #44 a luat startul Dakar Rally purtând pe motocicletă însemnele „Legend” (această distincție este acordată de către organizatori celor care au participat la minim 10 ediții ale raliului). Cu ocazia conferinței de presă din deschiderea raliului, Mani a fost urcat pe scenă alături de piloții care au luat startul în Africa, America de Sud și vor concura și în Arabia Saudită.

butuza nou 2Marcel Butuza #80 a luat startul alături de echipa Vectra Racing Team. Din păcate Marcel s-a văzut nevoit să abandoneze raliul în urma unui accident. Inițial, acesta a fost internat într-un spital din Arabia Saudită pentru câteva zile. Marcel s-a întors în România la sfârșitul săptămânii trecute și este acum acasă. Durerile inițiale de piept au dispărut și acum Marcel este într-o perioadă de refacere.

martin 78Martin Freinademetz (creatorul Red Bull Romaniacs), aleargă la Dakar 2020 cu licență românească și cu numărul 76 pe motocicletă. Acesta concurează la clasa Marathon și continuă Dakar-ul, aflându-se în prezent pe locul 78.

Dakar 2020 a început pe 5 ianuarie și a fost gândit să aibă 12 etape. Startul s-a dat la Jeddah, iar linia de sosire este în Al-Qiddia (unde piloții vor ajunge pe 17 ianuarie 2020).

81656575_2975807492443493_441481187299426304_oMani a avut până acum un raliu foarte bun, acesta impunându-se încă din prima etapă la clasa Malle Moto (Original by Motul – clasa celor care concurează fără asistență). Etapa a III-a ne-a dat mari emoții, deoarece aceasta ajunsese la final și numărul 44 tot nu apărea printre cele care încheiaseră cursa. S-a dovedit în final că a fost o defecțiune la sistemul GPS, organizatorii decizând din acest motiv să scurteze proba specială. Timpii luați în calcul au fost astfel cei de la KM 389 (din 427). La finalul etapei a IV-a Emanuel Gyenes crescuse avansul față de locul 2 din clasamentul Malle Moto la 50 de minute și era pe locul 38 în clasementul general.

82371713_2973859015971674_2040309976148213760_oSe cuvine să spunem acum câteva cuvinte despre categoria Malle Moto (Original by Motul), pentru a înțelege mai bine cu ce se confruntă acum Mani. Această clasă a apărut tocmai pentru a pune la maximă încercare rezistența sportivilor. Nici o altă clasă nu testează atât de intens capacitatea de a pilota și naviga a unor piloți care sunt din ce în ce mai epuizați fizic și psihic. Toate acestea pentru că piloții de la clasa Original by Motul concurează fără asistență. Nu există un echipaj care să preia sarcinile piloților când aceștia au ajuns la bivuac. Nu sunt permise oricum intervenții majore tehnice asupra motocicletelor, iar piloții au foarte puțin timp pentru a se odihni și pregăti pentru etapa următoare. Zi după zi pentru 12 zile la rând, cu o singură pauză în Ryadh după etapa a VI-a.

mani dupa etapa 5Dakar 2020 a continuat aducând suprize la vârf, mulți favoriți fiind nevoiți sa abandoneze din motive tehnice sau medicale. Cel mai important abandon a fost în etapa a V-a, Sam Sunderland – fost câștigător al Raliului Dakar în 2017, vâzându-se nevoit să își încheie participarea după o căzătură. La finalul etapei a VI-a Mani reușise să mărească avantajul cu o oră față de ocupantul locului doi în clasamentul Malle Moto, iar Martin Freinademetz (Red Bull Romaniacs), se afla pe locul 81 în clasamentul general.

A urmat apoi o binemeritată zi de pauză pentru toate clasele la Riyadh și pregătirea pentru etapa a VII-a, cea mai lungă dintre toate. Mani încheie această etapă pe locul 4 la clasa Marathon și pe 2 la clasa Original by Motul. Astfel, la finalul etapei a VII-a Emanuel Gyenes mărește iar avansul în clasamentul Malle Moto față de locul 2 la 1h 25. Din păcate această etapă fost una marcată de accidentul și decesul pilotul portughez Paulo Goncalves. Datorită acestui tragic eveniment, organizatorii au decis anularea etapei a VIII-a pentru motociclete și quad-uri. Paulo avea 40 de ani și participa pentru a XIII-a oară la Dakar Rally. Obținuse până acum un loc doi la Dakar-ul din 2015, trei victorii de etapă și intrase de 4 ori în Top10. Acesta era un model de sportiv dar și de om, o adevărată legendă a Dakar-ului care luase startul pe toate cele trei continente.

77316028_1025213641212322_7947322474230710272_nLa finalul etapei a VII-a Martin Freinademetz era pe locul 78 în clasamentul general iar Emanuel Gyenes pe locul 33. Mani conduce autoritar clasa Malle Moto cu 1h si 25 de minute avantaj față de locul doi, Florent Vayssade.

La momentul publicării acestui articol piloții sunt pe proba specială a zilei a IX-a de concurs, între Wadi Al Dawasir și Haradh. Rezultatele în timp real ale Dakar Rally pot fi urmărite aici:

81949260_2975808125776763_1137399870756225024_ohttp://trackingdakar.com/en/stage-1/bikes/waypoints/

Felicitări tuturor piloților noștri pentru evoluția de până în acest moment! Vom reveni pe pagina noastră de Facebook cu informații în timp real privind evoluțiile acestora și mai ales cu informații privind ziua și ora de sosire a piloților noștri la aeroport.

Foto: Emanuel Gyenes & Marcel Butuza & Martin Freinademetz & Dakar Rally